خبر خوش برای بازنشستگان | افزایش قابل قبول حقوق بازنشستگان اجرا می‌شود

نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی از افزایش تماس‌های بازنشستگان تامین اجتماعی خبر داد و بر ضرورت اقدام سریع این سازمان در زمینه متناسب‌سازی حقوق آنها تاکید کرد.
خبر خوش برای بازنشستگان | افزایش قابل قبول حقوق بازنشستگان اجرا می‌شود
کد خبر : ۷۵۰۳۶

نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس با ابراز نگرانی از افزایش تماس‌ها و شکایت‌های بازنشستگان تامین اجتماعی، خواستار رسیدگی فوری به مطالبات این قشر و تسریع در روند متناسب‌سازی حقوق آنها شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایونا به نقل از اندیشه معاصر، نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی از افزایش تماس‌های بازنشستگان تامین اجتماعی خبر داد و بر ضرورت اقدام سریع این سازمان در زمینه متناسب‌سازی حقوق آنها تاکید کرد. حسینعلی حاجی‌دلیگانی نایب‌رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به لزوم و اهمیت متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان، گفت: در قانون برنامه هفتم و قانون بودجه سال ۱۴۰۳ سازمان تأمین اجتماعی مکلف است که متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی را انجام دهد. دراین‌رابطه اشکالی را دولت بیان کرده که لایحه‌ای را برای بحث حداقل‌بگیران به مجلس فرستاده است.

نایب‌رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: بازنشستگان تأمین اجتماعی تماس‌های مکرری با بنده داشتند. آنها منتظر هستند که تأمین اجتماعی به تکلیف خود در خصوص متناسب‌سازی حقوق اقدام کند.

حاجی‌دلیگانی با اشاره به عملکرد سازمان برنامه‌وبودجه در تأمین منابع مالی متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان، گفت: چند روز پیش رئیس تأمین اجتماعی با بنده تماس داشتند. در این تماس میرهاشم موسوی گفت مشکل ما عدم تخصیص منابع ریالی توسط سازمان برنامه است.

وی اظهار داشت: رفع این مشکل را مجلس در قانون بودجه پیش‌بینی کرده است. در قانون بودجه آمده که ۱۳۰ هزار میلیارد تومان از مطالبات تأمین اجتماعی توسط دولت به تأمین اجتماعی پرداخت شود.
نایب‌رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: از آقای پورمحمدی رئیس سازمان برنامه‌وبودجه و آقای عارف معاون اول انتظار دارم که متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری که تا الان علی‌الحساب داده شده و تأمین اجتماعی که تا کنون در یک مرحله علی‌الحساب پرداختی داشته‌اند و مرحله دوم را برای این بازنشستگان پرداخت نکرده‌اند در دستور کار قرار دهند و هر چه سریع‌تر پرداخت کنند.

 

حاجی‌دلیگانی در خاتمه گفت: بازنشستگان حقوق پائینی دارند و زندگی برای آنان سخت است. آنچه در تعهد است را خواستاریم هر چه سریع‌تر عملی کنند. دولت که این مبالغ را به هر نحوی باشد تأمین و پرداخت می‌کند؛ خب این کار را به‌موقع انجام دهید تا بازنشستگان در زندگی روزمره دچار مشکل نشوند. / فارس

ششمین مستمری و مقرری بازنشستگان صنعت نفت در سال ۱۴۰۳ امروز چهارشنبه (۲۱ شهریورماه) واریز شد.

 

در این نوبت پرداختی، مقرری تک بازمانده فرزندان اناث از میزان ۸۰ درصد مقرری به ۱۰۰ درصد مقرری افزایش یافت. مابه‌التفاوت (بک پی) این تغییر از تاریخ ۱۳۹۹/۱/۱ نیز پرداخت شد. محاسبات فنی برای سال‌های قبل از ۱۳۹۹ نیز در حال انجام است که پس از نهایی شدن پرداخت آن اجرایی خواهد شد.

 

برای تک همسر بازمانده نیز این مقررات پیش‌تر و از تیرماه ۱۴۰۰ اجرایی شده بود. از این‌رو، معوقات این گروه از ابتدای سال ۱۳۹۹ تا تیرماه ۱۴۰۰ محاسبه و پرداخت شد. همچنین برای مقرری‌بگیران با عنوان ” نوه اناث ” به زودی افزایش یاد شده پرداخت خواهد شد.
در این نوبت از پرداختی، سرانه‌های نقدی ورزش برای متاهلان و مجرد‌ها به ترتیب به مبالغ «یک میلیون و هشتصد هزار تومان» و «هفتصد و بیست هزار تومان» افزایش یافته است. همچنین مبلغ بن کالا به «یک میلیون و بیست‌هزار تومان» افزایش یافته است.

 

مابه‌التفاوت (بک پی) سرانه نقدی ورزش و بن کالا از اول سال مالی صندوق‌ها (خردادماه) نیز در این نوبت از پرداختی، واریز شده است.

 

حقوق بازنشستگان یکی از موضوعات مهم جامعه میباشد.

 

موضوع متناسب سازی حقوق بازنشستگان کشوری در برنامه هفتم توسعه و به منظور عدالت در پرداخت حقوق شاغلان و بازنشستگان آمده است و به دنبال آن در قانون بودجه امسال که سال نخست اجرای این برنامه به شمار می‌رود نیز این حکم مورد تایید قرار گرفت تا از محل یک درصد افزایش مالیات بر ارزش افزوده منابع آن تامین شود.

 

با این وجود آنکه در اواخر دولت سیزدهم و به دستور سرخبرت ریاست جمهوری به صورت علی الحساب ماهانه یک میلیون تومان به حساب بازنشستگان کشوری پرداخت شده است، اما با گذشت پنج ماه از سال ۱۴۰۳ هنوز احکام متناسب سازی این قشر صادر نشده است.

 

در این ارتباط، معاون امور فنی و بیمه‌ای بازنشستگی-کشوری صندوق بازنشستگی کشوری روز سه شنبه اعلام کرد: در صورت ابلاغ جداول مربوطه و محاسبه مبلغ متناسب سازی، احکام اصلاحی حقوق بازنشستگان این صندوق در اسرع وقت انجام می‌شود.

 

بر اساس اعلام صندوق بازنشستگی کشوری، رضا فیضی‌نژاد افزود: در صورتی که سازمان‌های اداری و استخدامی و برنامه و بودجه نسبت به تهیه و ابلاغ جداول مربوطه اقدام کنند، احکام متناسب سازی حقوق بازنشستگان کشوری ظرف ۲۴ ساعت قابل صدور است.

 

وی با اشاره به دستور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مبنی بر ضرورت اجرای متناسب سازی حقوق بازنشستگان کشوری در دولت جدید، اظهار داشت: این صندوق با جدیت پیگیر دریافت جداول و محاسبه مبلغ متناسب سازی است تا هرچه سریعتر احکام اصلاحی مربوطه را صادر کند.

 

فیضی نژاد یادآور شد: طبق ماده ۴ آیین نامه اجرایی متناسب سازی حقوق بازنشستگان کشوری که یکم مردادماه امسال به تصویب هیات وزیران رسیده است، سازمان اداری و استخدامی و برنامه و بودجه کشور موظف هستند جداول مربوط به نحوه شناسایی و طبقه بندی بازنشستگان را براساس مبلغ پرداختی توسط شاغلان مشابه و همطراز در پایه، رتیه، مرتبه، طبقه، درجه، گروه یا سایر عناوین مشابه و با ملاک قرار دادن ۳۰سال سابقه تهیه و به این صندوق ابلاغ کنند.

 

وی افزود: تا این لحظه، جداول مربوط به اجرای قانون که مبنای محاسبه مبلغ متناسب سازی برای هر بازنشسته و همچنین افراد مشمول است، از سوی سازمان‌های مذکور ابلاغ نشده است.

منبع: ایونا

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر